Historia av Shotokan Klubb Botkyrka

Shotokan Klubb Botkyrka grundades av David Venchiarutti, ex Fekda EM och italiensk mästare i karate och kickboxing, med målet att föra vidare kunskapen.

Alla, från barn till ungdom och vuxna, är välkomna att utveckla sig genom karate träning, som är bra för självförtroendet, fysisk- och mental balans, styrka, fokusering och självförsvar.

Principerna av vår träning är att lära sig att alltid respektera dem andra och att ge 100% av vår kapacitet i idrotten samt i vardagen.

Shotokan karate är ett sätt att leva.

Vi tränar Shotokan Karate-Do, en gammal och traditionell karatestil, som dock utvecklats med tekniker från kickboxing, muay thai samt bjj.

Kara (tom), te (hand) och Do (väg), ”den tomma handens väg” betyder att vi inte använder några vapen under träningen och att karate lärs upp bara som självförsvar.

Målet med träningen är att alla ska känna att Karate-Do kan betyda något positivt och stärka banden mellan kropp och själ. Träningen läggs upp så att den passar alla oavsett vilken nivå man själv befinner sig på.

Det finns ingen åldersgräns och tidigare förkunskaper behövs inte heller. Det är dessutom ett skönt sätt att träna upp sina muskler, få en stark kropp och god hållning samtidigt som man lär dig självförsvar.

Vi tränar Kihon (grundtekniker) Kata (”mönster”) med Bunkai (tillämpning på kata) och Kumite.